Basisprincipes coachen

Leer je sporters omgaan met toeval

Het gedrag van een sporter is dé factor met verreweg de meeste invloed op het leerproces, en daardoor dus uiteindelijk ook op het resultaat. Vanuit die gedachte kun je in iedere situatie onderscheid maken tussen effectief en ineffectief gedrag. Draagt het gedrag van de sporter bij aan het behalen van het door hem of haar gestelde doel, of niet? Als je op die manier naar trainingen kijkt, dan opent zich een hele nieuwe wereld aan trainbare elementen: non-verbale communicatie, doorzettingsvermogen, doelen stellen, voor jezelf opkomen, afspraak is afspraak, et cetera. Dergelijke aspecten kun je als trainer dus ook tot onderwerp van je trainingen maken. Over de manier waarop je dergelijke zaken trainbaar kunt maken schrijft Bart Schmeits deze zomer een serie korte artikelen. In dit eerste deel gaat het over sporters leren omgaan met toeval.

Leergang ‘Praktisch werken met ActionTypes®’

Op donderdag 22 september start een nieuwe editie van de succesvolle cursus ‘Praktisch werken met ActionTypes®’. In vijf dagen krijgen de deelnemers volop de mogelijkheid om inzicht te verwerven in de individuele handelingsvoorkeuren van zowel zichzelf als van hun sporters. Het bijzondere van ActionTypes is dat het met coördinatieve testjes de ingang vindt in het natuurlijke van de onbewust beleefde individuele motoriek. Cognitie en emotie zijn hieraan gekoppeld. ActionTypes maakt inzichtelijk hoe mensen in hun kracht komen en wat ze daarbij van hun coach, docent, leidinggevende, hulpverlener of wie het ook in de omgeving mag zijn nodig hebben.

Hoe sluit je in stijl het seizoen af met je team?

Gaan we dit jaar barbecueën of doen we nog een laatste teamuitje? In veel sporten zit het competitieseizoen er bijna op. Dan komt er een moment waarop het team het seizoen afrondt, waarna iedereen (voor even) zijn of haar eigen weg gaat.

Jouw rol als coach in preventie en signalering van grensoverschrijdend gedrag

Er was de afgelopen tijd in de media veel aandacht voor grensoverschrijdend gedrag. Ook binnen de sport is dit een thema waar we actief over moeten blijven communiceren. Met de werkgroep NO-GO gedrag van de VSPN blijven we aandacht vragen voor preventie en signalering van dit ongewenste gedrag. Als (jeugd)coach kun je hier een grote rol in spelen.

Opsporen van en coachen op Diepe Motivationele Drijfveren®

In twee dagen ervaar je alles over de belangrijkste motivationele principes, leer je hoe deze door middel van een aantal simpele testjes per sporter of ander bepaald kunnen worden en hoe je deze inzet /coacht. En dat is bijzonder, onderscheidend en nieuw. Een eye-opener als het om afstemming op de persoon gaat. Be like me speelt geen rol meer.

Too-much-talent-effect

In veel sportcompetities staan de play-offs voor de deur. Nog even, en dan is bekend wie de kampioenen zijn in de Eredivisie Voetbal, de Korfbal League, De BNXT League en de Hoofdklasse Hockey. Niet lang daarna is het alweer tijd om voorbereidingen te treffen voor het nieuwe seizoen. Het doel van veel clubs: de toppers behouden en zoveel mogelijk nieuwe topspelers aantrekken. Maar, is dat eigenlijk wel zo handig?

Herziene versie ‘Talent van morgen’

Van het boek ‘Talent van morgen’ is kortgeleden een herziene editie verschenen. Het boek is bedoeld voor trainers-coaches, die de groeimindset willen inzetten als basis voor de ontwikkeling van de talenten van hun sporters. In de nieuwe editie wordt dat volgens de auteurs in een duidelijker structuur en met meer praktijkvoorbeelden nóg beter toepasbaar gemaakt.

Leergang ‘Praktisch werken met ActionTypes®’

Op donderdag 7 april start een nieuwe editie van de succesvolle cursus ‘Praktisch werken met ActionTypes®’. In vijf dagen krijgen de deelnemers volop de mogelijkheid om inzicht te verwerven in de individuele handelingsvoorkeuren van zowel zichzelf als van hun sporters. Het bijzondere van ActionTypes is dat het met coördinatieve testjes de ingang vindt in het natuurlijke van de onbewust beleefde individuele motoriek. Cognitie en emotie zijn hieraan gekoppeld. ActionTypes maakt inzichtelijk hoe mensen in hun kracht komen en wat ze daarbij van hun coach, docent, leidinggevende, hulpverlener of wie het ook in de omgeving mag zijn nodig hebben.

Synergie in sportteams

“In de sport proberen coaches hun teams op zóveel fronten beter te maken: conditioneel, technisch, tactisch en mentaal… Investeren in de dynamiek van je team is hét aspect, dat daarin vaak nog onderbelicht blijft. Terwijl daarmee juist veel winst te behalen valt. Daarom schreef ik dit boek”, zegt Marjolein Torenbeek. En geeft zij op 6 september 2022 een sessie over het onderwerp.

ASM gaat voor ‘leven lang leren’ met Masters of Movement Community of Learners

Op 18 maart 2022 vindt de eerste masterclass plaats van de Masters of Movement Community of Learners, een nieuwe ASM-opleiding die bestaat uit in totaal vier masterclasses per jaar en welke bedoeld is voor ASM-instructeurs. De masterclasses worden gegeven door (inter)nationale topcoaches, topwetenschappers en topmedici, allemaal vanuit hun eigen expertise. Geert Savelsbergh, founder van het Athletic Skills Model, hoogleraar Bewegingswetenschappen aan de VU Amsterdam en bijzonder lector op de Hogeschool van Amsterdam, is de initiatiefnemer van de Masters of Movement Community of Learners. "We willen de kennis en ervaringen van experts continu beschikbaar maken voor de professional van nu. Zo creëren we een ultieme vorm van een leven lang leren."

Het collectief als middel voor individueel succes

Dagblad Trouw kopte enkele dagen voor de start van de Olympische Winterspelen: “De Nederlandse shorttrackers zijn één grote familie.” Voor de trouwe volger van de sport geen nieuws, in de afgelopen jaren werd de groep al vaker geroemd vanwege het hechte collectief. Ook de Nederlandse schaatsers vormen een eenheid, ook al bestaat deze groep uit verschillende commerciële ploegen. De ‘gouden tip’ van Ireen Wüst aan Kjeld Nuis (goud op de 1500 meter) was een mooi voorbeeld van die eenheid, evenals de aanmoediging van (toch echt een concurrent) Thomas Krol vlak voordat Nuis van start zou gaan op zijn gouden race.

Hoe stimuleer je creativiteit bij je sporters?

Op 22 maart a.s. geeft Gijs van Helvoort van de Talentenacademie een workshop ‘Stimuleren van creativiteit; hoe pak jij dit aan bij jouw sporters?’. “Omdat je door als coach bewust om te gaan met het ondersteunen van een creatieve aanpak door je sporters de kans op succes kunt vergroten.”

Cursus Maatwerk in krachttraining op basis van motorische voorkeuren

Erwin Mortier is één van de docenten aan de ActionTypes Academy. Samen met Peter Murphy verzorgt hij de cursus Maatwerk in krachttraining op basis van motorische voorkeuren. De cursus is bedoeld voor trainers in sporten, waarin krachttraining een waardevolle toevoeging aan de training is.

Voorkomen dat je team bezwijkt onder druk

Iedere teamsporter, iedere coach heeft het wel eens meegemaakt: ‘choking under pressure’. Het team heeft zich goed voorbereid, is helemaal klaar voor de wedstrijd. En dan op hét moment komt het er niet uit. Het team bevriest, maakt onnodige fouten, lijkt de weg kwijt. Ineens lukt het niet meer om dat uit te voeren, waar vele uren op geoefend is. Wedstrijd verloren, een illusie armer.

Cursus Atleetvoorkeuren: ken de motorische voorkeuren van je atleten

Erwin Mortier is één van de docenten aan de ActionTypes Academy. Samen met Peter Murphy verzorgt hij de cursus Atleetvoorkeuren (maatwerk in looptraining op basis van individuele motorische voorkeuren) op 11 en 18 maart a.s.

Hoe coach je sporters uit de Generatie Z?

Lange tijd bevolkten ze alleen de jeugdteams. Maar inmiddels zijn atleten uit Generatie Z ook ruim vertegenwoordigd in seniorenteams. De oudsten van het cohort zijn immers al 25, de jongsten pas 11. En die generatie, opgegroeid in een compleet digitale wereld, vraagt een eigen aanpak. Met name van Boomer-, Gen X- en Millennial-coaches. “Coaches en spelers snappen elkaar niet altijd”, zegt René Boender. “Coaches die succesvol willen zijn in de toekomst, móeten leren omgaan met Generatie Z.”