Training

"In Nederland moeten we slim trainen om iedereen heel te houden"

Toen Richard Louman in 2006 als strength & conditioning coach bij NOC&NSF aan de slag ging, had hij drie collega’s. Inmiddels werken er dertig S&C coaches in de verschillende olympische en paralympische topsportprogramma’s. De coaches die gespecialiseerd zijn in kracht, snelheid, beweeglijkheid, stabiliteit en conditie zijn niet meer weg te denken uit de dagelijkse begeleiding van topsporters. "De Angelsaksische landen liepen altijd voorop, maar inmiddels zitten we minimaal op hetzelfde niveau" zegt Richard Louman, TeamNL Expert strength & conditioning.

Mindfulness is ‘geen gekke training om te ondergaan’

Mindfulness. Voor veel topsporters en coaches klinkt het misschien als iets zweverigs en een ver-van-hun-bed-show. Toch kan het juist uitkomst bieden voor topsporters en topcoaches die veel van zichzelf vragen. Om die reden geeft Roxanna van Erp al jarenlang trainingen en cursussen over dit onderwerp. Volgens turncoach Vera Geling, die al anderhalf jaar lang een intensief traject bij Van Erp volgt, is de training een ‘verrijking’.

In 'the zone' komen - hoe doe je dat?

De ene sporter luistert naar muziek, de andere loopt grappend en grollend door het warming-up terrein. Niet elke sporter bereidt zich op dezelfde manier voor op een competitie. Waar de ene sporter vlak voor een groot moment nog grapjes loopt te maken, zit de ander al lang en breed in een focus-bubbel. Het is verleidelijk om te denken dat de ene aanpak beter is dan de andere, maar vaak werkt een individuele aanpak het beste.

Het verschil maken in het voorseizoen? Vergeet de teamdynamiek niet!

Mei en juni zijn de maanden waarin veel sportcompetities eindigen. En dan: voor je het weet breekt het nieuwe seizoen aan, met voor iedereen nieuwe kansen. Met frisse energie ga je aan de slag om er weer een mooi seizoen van te maken. Met zowel aandacht voor individuele ontwikkeling, als het trainen van het samenspel op het veld.

Variatie is voor OldStars trainers de sleutel om ouderen beter te laten bewegen

Dominique Danton (66) uit Leiden en Jacqueline van der Bas (66) uit Alphen aan de Rijn zijn twee enthousiaste OldStars-trainers. Aan de hand van de methode van het Athletic Skills Model (ASM) richten ze hun lessen in en zien ze ouderen met sprongen vooruit gaan. “Een vrouw van 82 zonder voetbalachtergrond kan nu een bal met zowel links als rechts aannemen, wegdraaien en passen. Dat is toch geweldig?”

Spelen of trainen?

Het motiveren van kinderen en jongeren kan soms voelen als een vak apart. Sommige kids komen vooral naar de training voor de gezelligheid, anderen omdat papa en mama het belangrijk vinden. De ene week hebben ze er zin in, de volgende week zijn ze moe, rebels of ongeïnteresseerd. Hoe ga je daar als trainer mee om? Dit blijkt vooral lastig voor trainers die zelf overlopen van motivatie en enthousiasme voor hun sport. Het trainen/coachen van volwassenen voelt in dat opzicht vaak makkelijker, zij zijn er tenslotte omdat zij het zelf belangrijk of leuk vinden. Bij kinderen ligt dat wat ingewikkelder.

Athletic Skills Model ontwikkelt warming up-video’s voor meer plezier en variatie

Het ASM (Athletic Skills Model) richt zich niet op slechts één doelgroep, maar maakt voor zowel de jeugd als voor ouderen voorbeeldvideo’s van oefeningen. De Schijf van 10!, waarin alle tien de grondvormen van bewegen zitten, vormt de basis voor deze video’s. Yordi Vermaat is Education Manager bij de ASM Academy en bedacht op verzoek van de KNVB en VeiligheidNL maar liefst 94 video’s voor Rinus, de online tool van de KNVB voor jeugdtrainers, vrijwilligers en begeleiders in Nederland. Hiermee bieden het ASM en de KNVB een laagdrempelige eerste kennismaking met het ASM en de Schijf van 10!.

Onderzoeksproject en symposium Training for Excellence: leer zo effectief mogelijk trainen!

Structureel tot de top 10 beste sportlanden ter wereld behoren. Dat is de ambitie van Nederland. Ook in de podiumkunsten zoals muziek en dans willen we wedijveren met de wereldtop. Nederland blijft echter een klein land met beperkte middelen. Daarom zet het onderzoeksproject Training for Excellence in op het ontwikkelen van kwalitatief hoogwaardige trainingen. Met als doel om met minder geld en minder uren toch het maximale rendement halen, zonder blessures die vaak op de loer liggen.

Wat kunnen we leren van de opkomst van esports?

De aanmeldingen bij sportclubs lopen terug, vooral van jongeren. Hoe kan dat? Een veelgehoorde suggestie is dat het leven van de jeugd zich te veel online afspeelt. Gaming is niet meer weg te denken uit de lifestyle van onze jongste generatie. Waar dat tot voor kort werd gezien als hobby en de associatie met verslaving snel gemaakt werd, blijken esports meer mogelijkheden te bieden dan gedacht. Dus, misschien kunnen de sportwereld en de esportwereld iets van elkaar leren!

Trainen van cognitieve vaardigheden verhoogt de kans op een goed resultaat

De standaard prestatiematrix voor een sporter bestaat uit vier elementen: technische, tactische, fysieke en mentale vaardigheden. Deze sportspecifieke vaardigheden zijn essentieel voor de beheersing van de sport. Maar naarmate het niveau van de sporter stijgt, zal het effect van de trainingen afnemen. Die verminderde meeropbrengst kan grotendeels verklaard worden door de beperkingen van een of meer cognitieve vaardigheden.

VeiligheidNL zoekt coaches voor onderzoek naar blessurepreventie

VeiligheidNL is hét kenniscentrum letselpreventie. Alles wat wij doen, doen we om het aantal letsels te verminderen en waar mogelijk te voorkomen. Ook sportblessures. Want elke dag raken ruim 12.000 sporters geblesseerd. Veel blessures zijn gelukkig te voorkomen. Als trainer/coach heb jij hierin een belangrijke rol en VeiligheidNL wil je hier graag bij ondersteunen.

Zo geef je jouw sporter de juiste prikkels

Iedere trainer kent wel zo’n sporter, laten we haar ‘Linda’ noemen. Ze heeft de naam ‘druk’ te zijn, staat altijd met een bal te stuiteren, plukt steeds aan de sporter naast zich en lijkt niet te luisteren naar de uitleg. Of een sporter als ‘Koen’, die juist het tegenovergestelde gedrag vertoont. Iemand die altijd passief is, waar je echt aan moet trekken en duwen om hem in actie te krijgen en van wie jij jezelf afvraagt of de batterijen leeg zijn. Allebei voorbeelden van gedrag dat je als trainer regelmatig kan tegenkomen.

Waarom online bingo geweldig is voor goede teamprestaties

Een kleine quiz: welk team zal, zodra de competities eindelijk weer worden opgestart, beter presteren? 1) Het team dat het beste maakt van de mogelijkheden om te trainen tijdens deze lockdown: individuele kracht- en hardlooptraining, techiektraining in twee-of viertallen, met af en toe een uitstapje naar een andere sport? 2) Of het team dat dit allemaal doet EN elke twee weken een training opoffert om een online teammeeting te organiseren, waarin ze elkaar beter leren kennen of samen bingo spelen?

Doelen stellen in het nieuwe normaal: hoe doe je dat?

Of je nu toewerkt naar de Olympische Spelen, het clubkampioenschap of het breken van je persoonlijke record, we stellen allemaal doelen om onszelf gemotiveerd te houden. Het is vaak die stip op de horizon die ons stimuleert om in de kou tóch op de fiets te stappen. Maar doelen stellen in coronatijd, hoe doe je dat?

Gadgets en wearables voor training, herstel en voeding: wat doen ze en hoe kies je?

Bijna elke dag komt er wel een nieuwe gadget of wearable op de markt die trainingen en/of herstel in kaart kan brengen. Als coach en atleet is het belangrijk om te weten hoe fit, hersteld en belastbaar een atleet is en hoe zwaar de trainingen zijn. Met deze informatie kan op individuele basis een training(scyclus) nog effectiever gemaakt worden. Het is daarom heel logisch dat coaches de belastbaarheid van hun atleten willen monitoren met zulke wearables. Maar hoe weet je welke devices daadwerkelijk iets toevoegen aan de trainingssetting?

Trainen van (kleine) kinderen en pubers: zet je sporter centraal

Mensen gaan om verschillende redenen sporten. Voor de sociale contacten, om grenzen te verleggen, om gewicht kwijt te raken, om te wedijveren met anderen, om…. De belangrijkste reden om te blíjven sporten is echter voor iedereen hetzelfde: plezier. Om plezier te beleven moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Een daarvan is dat de activiteit moet passen bij de sporter. Hoe doe je dat als je werkt met (kleine) kinderen en pubers?