Training

Athletic Skills Model ontwikkelt warming up-video’s voor meer plezier en variatie

Het ASM (Athletic Skills Model) richt zich niet op slechts één doelgroep, maar maakt voor zowel de jeugd als voor ouderen voorbeeldvideo’s van oefeningen. De Schijf van 10!, waarin alle tien de grondvormen van bewegen zitten, vormt de basis voor deze video’s. Yordi Vermaat is Education Manager bij de ASM Academy en bedacht op verzoek van de KNVB en VeiligheidNL maar liefst 94 video’s voor Rinus, de online tool van de KNVB voor jeugdtrainers, vrijwilligers en begeleiders in Nederland. Hiermee bieden het ASM en de KNVB een laagdrempelige eerste kennismaking met het ASM en de Schijf van 10!.

Onderzoeksproject en symposium Training for Excellence: leer zo effectief mogelijk trainen!

Structureel tot de top 10 beste sportlanden ter wereld behoren. Dat is de ambitie van Nederland. Ook in de podiumkunsten zoals muziek en dans willen we wedijveren met de wereldtop. Nederland blijft echter een klein land met beperkte middelen. Daarom zet het onderzoeksproject Training for Excellence in op het ontwikkelen van kwalitatief hoogwaardige trainingen. Met als doel om met minder geld en minder uren toch het maximale rendement halen, zonder blessures die vaak op de loer liggen.

Wat kunnen we leren van de opkomst van esports?

De aanmeldingen bij sportclubs lopen terug, vooral van jongeren. Hoe kan dat? Een veelgehoorde suggestie is dat het leven van de jeugd zich te veel online afspeelt. Gaming is niet meer weg te denken uit de lifestyle van onze jongste generatie. Waar dat tot voor kort werd gezien als hobby en de associatie met verslaving snel gemaakt werd, blijken esports meer mogelijkheden te bieden dan gedacht. Dus, misschien kunnen de sportwereld en de esportwereld iets van elkaar leren!

Trainen van cognitieve vaardigheden verhoogt de kans op een goed resultaat

De standaard prestatiematrix voor een sporter bestaat uit vier elementen: technische, tactische, fysieke en mentale vaardigheden. Deze sportspecifieke vaardigheden zijn essentieel voor de beheersing van de sport. Maar naarmate het niveau van de sporter stijgt, zal het effect van de trainingen afnemen. Die verminderde meeropbrengst kan grotendeels verklaard worden door de beperkingen van een of meer cognitieve vaardigheden.

VeiligheidNL zoekt coaches voor onderzoek naar blessurepreventie

VeiligheidNL is hét kenniscentrum letselpreventie. Alles wat wij doen, doen we om het aantal letsels te verminderen en waar mogelijk te voorkomen. Ook sportblessures. Want elke dag raken ruim 12.000 sporters geblesseerd. Veel blessures zijn gelukkig te voorkomen. Als trainer/coach heb jij hierin een belangrijke rol en VeiligheidNL wil je hier graag bij ondersteunen.

Zo geef je jouw sporter de juiste prikkels

Iedere trainer kent wel zo’n sporter, laten we haar ‘Linda’ noemen. Ze heeft de naam ‘druk’ te zijn, staat altijd met een bal te stuiteren, plukt steeds aan de sporter naast zich en lijkt niet te luisteren naar de uitleg. Of een sporter als ‘Koen’, die juist het tegenovergestelde gedrag vertoont. Iemand die altijd passief is, waar je echt aan moet trekken en duwen om hem in actie te krijgen en van wie jij jezelf afvraagt of de batterijen leeg zijn. Allebei voorbeelden van gedrag dat je als trainer regelmatig kan tegenkomen.

Waarom online bingo geweldig is voor goede teamprestaties

Een kleine quiz: welk team zal, zodra de competities eindelijk weer worden opgestart, beter presteren? 1) Het team dat het beste maakt van de mogelijkheden om te trainen tijdens deze lockdown: individuele kracht- en hardlooptraining, techiektraining in twee-of viertallen, met af en toe een uitstapje naar een andere sport? 2) Of het team dat dit allemaal doet EN elke twee weken een training opoffert om een online teammeeting te organiseren, waarin ze elkaar beter leren kennen of samen bingo spelen?

Doelen stellen in het nieuwe normaal: hoe doe je dat?

Of je nu toewerkt naar de Olympische Spelen, het clubkampioenschap of het breken van je persoonlijke record, we stellen allemaal doelen om onszelf gemotiveerd te houden. Het is vaak die stip op de horizon die ons stimuleert om in de kou tóch op de fiets te stappen. Maar doelen stellen in coronatijd, hoe doe je dat?

Gadgets en wearables voor training, herstel en voeding: wat doen ze en hoe kies je?

Bijna elke dag komt er wel een nieuwe gadget of wearable op de markt die trainingen en/of herstel in kaart kan brengen. Als coach en atleet is het belangrijk om te weten hoe fit, hersteld en belastbaar een atleet is en hoe zwaar de trainingen zijn. Met deze informatie kan op individuele basis een training(scyclus) nog effectiever gemaakt worden. Het is daarom heel logisch dat coaches de belastbaarheid van hun atleten willen monitoren met zulke wearables. Maar hoe weet je welke devices daadwerkelijk iets toevoegen aan de trainingssetting?

Trainen van (kleine) kinderen en pubers: zet je sporter centraal

Mensen gaan om verschillende redenen sporten. Voor de sociale contacten, om grenzen te verleggen, om gewicht kwijt te raken, om te wedijveren met anderen, om…. De belangrijkste reden om te blíjven sporten is echter voor iedereen hetzelfde: plezier. Om plezier te beleven moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Een daarvan is dat de activiteit moet passen bij de sporter. Hoe doe je dat als je werkt met (kleine) kinderen en pubers?

Eerste Dag van de Sportpsychologie een succes!

Op woensdag 23 september vond de eerste dag van de sportpsychologie plaats, vanaf nu een jaarlijks terugkerende dag tijdens de Nationale Sportweek. Bijna 20 sportpsychologen verzorgden die dag een activiteit en ook werd door een aantal sportpsychologen een e-book ontwikkeld. De komende tijd worden er verslagen van de activiteiten op www.dagvandesportpsychologie.nl geplaatst, inclusief eventuele terugkijklinks. Hieronder een verslag van Yara van Gendt, die een boeiende sessie over 'How to bounce back?!' gaf.

“Sportpsychologen willen graag kennis delen met coaches”

De Vereniging voor SportPsychologie in Nederland (VSPN) heeft vandaag (woensdag 23 september) uitgeroepen tot de Dag van de Sportpsychologie. Precies halverwege de NOC*NSF Nationale Sportweek staat de sportpsychologie centraal. VSPN-sportpsychologen geven verspreid door het land workshops en online cursussen voor sporters, coaches en eigenlijk iedere geïnteresseerde, jong en oud, top- of recreatiesporter. Want, zo zegt VSPN-voorzitter Mitchel Kevenaar: “Sportpsychologie is voor iedereen.”

Trainen met mondkapjes, is dat nodig?

Topsport Topics beantwoordt voor NLCOACH, onder meer, vragen vanuit de topsport. Deze worden gewoonlijk vertrouwelijk behandeld en niet publiekelijk gedeeld. Maar soms is een vraag erg actueel, leeft deze ook buiten het topsportkader en is er ook belang bij het Kenniscentrum Sport & Bewegen om het antwoord breder te delen. Bondscoach shorttrack Jeroen Otter verleende toestemming om zijn vraag – Kan het trainen met mondkapjes het risico op verspreiding van het coronavirus verminderen? – publiek te maken en ook hier te beantwoorden.

Stress bij je sporter herkennen en reguleren

Stress en druk. Het zijn termen die in het dagelijks leven door elkaar worden gebruikt. Zeker in de sport is het ervaren van druk heel normaal. Bijvoorbeeld voor een belangrijke wedstrijd. Druk is gezond. Het zorgt ervoor dat we gefocust zijn en klaar zijn om te presteren. Druk wordt een negatieve ervaring wanneer het omslaat in stress. Stress gaat gepaard met het gevoel dat we het niet (meer) aankunnen, met een stressreactie tot gevolg. In tegenstelling tot druk is langdurige stress ongezond.

Zo sport en train je verantwoord in de hitte

Wat gebeurt er met het lichaam tijdens inspanning in de warmte? Zeker duursport kan in de zomer een aanslag zijn op het lijf, vooral als dat lijf de warmte nog niet gewend is. De Vereniging voor Sportgeneeskunde heeft aanbevelingen geschreven voor sporten in warm weer, die ook voor trainers en coaches goed zijn om te kennen. Sportarts in opleiding en voormalig topatleet Tom Wiggers schreef mee aan de aanbevelingen. “Warmte heeft een negatieve invloed op de inspanningscapaciteit.”

Trainen na de lockdown: niet verstandig om meteen voluit te gaan

Nu de quarantainemaatregelen geleidelijk worden opgeheven, zullen veel sporters en hun coaches een zucht van verlichting slaken. Zomaar weer gelijk op het oude niveau beginnen, is echter geen optie: dit vergroot het risico op blessures en overreaching. In dit artikel gaan we verder in op het verantwoord hervatten en opbouwen van de trainingsarbeid na de quarantaine.