Fysiek

Athletic Skills Model ontwikkelt warming up-video’s voor meer plezier en variatie

Het ASM (Athletic Skills Model) richt zich niet op slechts één doelgroep, maar maakt voor zowel de jeugd als voor ouderen voorbeeldvideo’s van oefeningen. De Schijf van 10!, waarin alle tien de grondvormen van bewegen zitten, vormt de basis voor deze video’s. Yordi Vermaat is Education Manager bij de ASM Academy en bedacht op verzoek van de KNVB en VeiligheidNL maar liefst 94 video’s voor Rinus, de online tool van de KNVB voor jeugdtrainers, vrijwilligers en begeleiders in Nederland. Hiermee bieden het ASM en de KNVB een laagdrempelige eerste kennismaking met het ASM en de Schijf van 10!.

Moe of te moe?

Een beetje spierpijn en vermoeidheid na het sporten is niet erg, dat zijn hele functionele reacties van het lichaam. Maar wanneer een sporter enorm veel spierpijn heeft, voortdurend moe is en geen zin meer heeft om te sporten kan het zijn dat hij of zij overtraind is. Wanneer is moe te moe?

Stel, je vermoedt verstoord eetgedrag of een eetstoornis bij je sporter. Wat dan?

Over de zoektocht naar balans tussen training, voeding en rust.

VeiligheidNL zoekt coaches voor onderzoek naar blessurepreventie

VeiligheidNL is hét kenniscentrum letselpreventie. Alles wat wij doen, doen we om het aantal letsels te verminderen en waar mogelijk te voorkomen. Ook sportblessures. Want elke dag raken ruim 12.000 sporters geblesseerd. Veel blessures zijn gelukkig te voorkomen. Als trainer/coach heb jij hierin een belangrijke rol en VeiligheidNL wil je hier graag bij ondersteunen.

Gadgets en wearables voor training, herstel en voeding: wat doen ze en hoe kies je?

Bijna elke dag komt er wel een nieuwe gadget of wearable op de markt die trainingen en/of herstel in kaart kan brengen. Als coach en atleet is het belangrijk om te weten hoe fit, hersteld en belastbaar een atleet is en hoe zwaar de trainingen zijn. Met deze informatie kan op individuele basis een training(scyclus) nog effectiever gemaakt worden. Het is daarom heel logisch dat coaches de belastbaarheid van hun atleten willen monitoren met zulke wearables. Maar hoe weet je welke devices daadwerkelijk iets toevoegen aan de trainingssetting?

Zo sport en train je verantwoord in de hitte

Wat gebeurt er met het lichaam tijdens inspanning in de warmte? Zeker duursport kan in de zomer een aanslag zijn op het lijf, vooral als dat lijf de warmte nog niet gewend is. De Vereniging voor Sportgeneeskunde heeft aanbevelingen geschreven voor sporten in warm weer, die ook voor trainers en coaches goed zijn om te kennen. Sportarts in opleiding en voormalig topatleet Tom Wiggers schreef mee aan de aanbevelingen. “Warmte heeft een negatieve invloed op de inspanningscapaciteit.”

Trainen na de lockdown: niet verstandig om meteen voluit te gaan

Nu de quarantainemaatregelen geleidelijk worden opgeheven, zullen veel sporters en hun coaches een zucht van verlichting slaken. Zomaar weer gelijk op het oude niveau beginnen, is echter geen optie: dit vergroot het risico op blessures en overreaching. In dit artikel gaan we verder in op het verantwoord hervatten en opbouwen van de trainingsarbeid na de quarantaine.