Door Nicky Bosman

Teveel van het goede: Orthorexia, wanneer lifestyle een obsessie wordt

Bij een eetstoornis denken de meeste mensen aan anorexia nervosa, obsessief af willen vallen. Sommige mensen kennen ook boulimia nervosa, waarbij obsessief afvallen gecombineerd is met eetbuien. Orthorexia nervosa is een vrijwel onbekende eetstoornis, die ook nog eens heel moeilijk te herkennen is en ook nog niet officieel is opgenomen in de DSM-5. Orthos betekent ‘recht’ of ‘juist’, orexis ‘(eet)lust’, en nervosa betekent ‘van psychische aard’. Orthorexia is een eetstoornis waarbij iemand lijdt aan een obsessie voor gezond eten.

Pijn en je brein - de mentale factoren van blessures

Mentale factoren hebben op verschillende manieren impact op blessures. Je bent bijvoorbeeld gevoeliger voor blessures als je gestresst bent, ervaart pijn anders afhankelijk van je mentale staat, en je revalidatieproces wordt sterk beïnvloed door mentale processen.

“Dit kan je toch niet”

“Wat nou als ik val” - “Iedereen kijkt naar me” - “Nú moet het gebeuren” - “Zij zijn toch allemaal beter”. Iedereen heeft een interne dialoog. Bij sommige mensen staat die interne stem wat meer op de voorgrond, bij anderen wat minder, en het level van negativiteit verschilt per persoon. Maar iedereen heeft zo’n stemmetje in zijn of haar hoofd die commentaar levert op wat er gebeurt. Op zich is er met dat interne geklets niks mis, maar soms leidt het tot problemen. Hoe herken je een (problematische) interne dialoog bij jezelf en je sporters, en wat kan je ermee?

Stoppen met topsport: Ik ben meer dan alleen sporter. Toch?

Sport is vaak meer dan een baan of hobby - it’s a way of life. Onderzoek wijst uit dat de transitie van (top)sporter naar het gewone burgerleven gepaard kan gaan met gevoelens van machteloosheid, angst en somberheid. Want als ik geen topsporter meer ben, wat blijft er dan nog van me over?

Moe of te moe?

Een beetje spierpijn en vermoeidheid na het sporten is niet erg, dat zijn hele functionele reacties van het lichaam. Maar wanneer een sporter enorm veel spierpijn heeft, voortdurend moe is en geen zin meer heeft om te sporten kan het zijn dat hij of zij overtraind is. Wanneer is moe te moe?

Wat kunnen we leren van de opkomst van esports?

De aanmeldingen bij sportclubs lopen terug, vooral van jongeren. Hoe kan dat? Een veelgehoorde suggestie is dat het leven van de jeugd zich te veel online afspeelt. Gaming is niet meer weg te denken uit de lifestyle van onze jongste generatie. Waar dat tot voor kort werd gezien als hobby en de associatie met verslaving snel gemaakt werd, blijken esports meer mogelijkheden te bieden dan gedacht. Dus, misschien kunnen de sportwereld en de esportwereld iets van elkaar leren!

Doelen stellen in het nieuwe normaal: hoe doe je dat?

Of je nu toewerkt naar de Olympische Spelen, het clubkampioenschap of het breken van je persoonlijke record, we stellen allemaal doelen om onszelf gemotiveerd te houden. Het is vaak die stip op de horizon die ons stimuleert om in de kou tóch op de fiets te stappen. Maar doelen stellen in coronatijd, hoe doe je dat?

Acht adviezen voor gesprekken met ouders

Een jonge sporter heeft de selectie niet gehaald, reageert driftig op de scheids of ligt niet lekker in het team – daar wil je het met een ouder over hebben! Zulke gesprekken zijn ontzettend lastig, het is dus ook niet gek dat ik hierover in mijn praktijk als sportpsycholoog van zowel ouders als coaches veel vragen krijg: hoe kan ik zulke gesprekken het beste aangaan? Elke situatie kent natuurlijk zijn eigen context en nuance, maar de volgende acht aandachtspunten maken deze gesprekken prettiger voor alle partijen.