Artikelen

Een laat tegendoelpunt?

Op 13 juni speelde Nederland de eerste EK-wedstrijd tegen Oekraïne. In deze wedstrijd vielen drie van de vijf doelpunten in de laatste 15 minuten. Dat is niet ongewoon. Het komt vaker voor dat in het laatste kwartier van de wedstrijd nog meerdere doelpunten vallen. Onderzoek laat zien dat in deze laatste periode over het algemeen meer doelpunten worden gescoord dan in de periodes daarvoor.

Moe of te moe?

Een beetje spierpijn en vermoeidheid na het sporten is niet erg, dat zijn hele functionele reacties van het lichaam. Maar wanneer een sporter enorm veel spierpijn heeft, voortdurend moe is en geen zin meer heeft om te sporten kan het zijn dat hij of zij overtraind is. Wanneer is moe te moe?

Zeer geslaagde webinar van Athletic Skills Model voor voetbaltrainers

Woensdag 21 april verzorgde de ASM Academy voor de Vakbond Voetbal Oefenmeesters Nederland (VVON) de webinar ‘Sporten hebben meer gemeen dan ze verschillen’. Ruim 460 enthousiaste voetbaltrainers klokten online in om meer te horen over het Athletic Skills Model (ASM) en de toepassing ervan in de voetbalwereld. Door de positieve resultaten van de afsluitende enquête kan worden teruggekeken op een geslaagde kennismaking.

Terug naar de normale wereld!

Annaleid Bakker (28), is oud-topturnster. Toen ze stopte met turnen heeft ze ervaren hoe moeilijk het is om terug in de normale wereld ‘gegooid’ te worden en zelf te moeten uitvinden wie je bent zonder de topsport. Lange tijd dacht Annaleid dat haar topsportervaring allemaal voor niets was geweest. Haar sportieve doel, het meedoen aan internationale wedstrijden, had ze immers nooit bereikt. Tot een paar jaar geleden, want inmiddels ziet ze ook wat het haar heeft gebracht: doorzettingsvermogen, positief perfectionisme en het najagen van dromen.

De Talentformule

De Talentformule laat je nadenken over je begrip van talent en je eigen handelen in het ontwikkelen ervan. Het boek biedt talenten, ouders, trainers, coaches, docenten, beleidsmakers en iedereen die zich met talentontwikkeling bezighoudt een ‘bril’. Wanneer je deze opzet, zie je overal mogelijkheden voor groei en plezier.

Aan de slag met 'Coaching en Beïnvloeding'

"Het begeleiden van (top)sporters vergt mensenkennis", zegt Dirk Marcellis. "Wat je als trainer-coach wil doen, is je sporters helpen zichzelf zo goed mogelijk te leren kennen, zodat ze vervolgens hun gedrag kunnen managen." 'Gezond prestatiegedrag ontwikkelen', noemt men dat bij de Talentenacademie.

Onderzoeksproject en symposium Training for Excellence: leer zo effectief mogelijk trainen!

Structureel tot de top 10 beste sportlanden ter wereld behoren. Dat is de ambitie van Nederland. Ook in de podiumkunsten zoals muziek en dans willen we wedijveren met de wereldtop. Nederland blijft echter een klein land met beperkte middelen. Daarom zet het onderzoeksproject Training for Excellence in op het ontwikkelen van kwalitatief hoogwaardige trainingen. Met als doel om met minder geld en minder uren toch het maximale rendement halen, zonder blessures die vaak op de loer liggen.

Topsport Topics Podcast - S2 - 2

Als onderdeel van Kenniscentrum Sport & Bewegen wil Topsport Topics de prestaties in de (top)sport bevorderen door nieuwe wetenschappelijke informatie zo snel mogelijk beschikbaar te maken voor de sportpraktijk en door vragen uit de nationale topsportprogramma’s van wetenschappelijk gefundeerde antwoorden te voorzien. Als partner van NLcoach verzorgt zij met regelmaat artikelen en nieuwsberichten op de website en in het magazine NLCOACH. Dit keer een podcast over presteren in de hitte.

Stel, je vermoedt verstoord eetgedrag of een eetstoornis bij je sporter. Wat dan?

Over de zoektocht naar balans tussen training, voeding en rust.

Teamdoelen stellen: lessen uit het Nieuw-Zeelandse toprugby

Sporters die vertrouwen hebben in hun eigen kunnen, presteren over het algemeen beter. Ze stellen uitdagender doelen, twijfelen minder en zijn meer gefocust. Ditzelfde geldt ook voor teams: hoe groter het vertrouwen van de teamleden in de capaciteiten van het team als geheel, hoe beter het team presteert.

Plezier en zelfvertrouwen als basis voor de jeugdtraining

Natuurlijk, als trainer-coach ben je er ook om de jeugd technische en tactische vaardigheden bij te brengen. Maar het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk het is voor de ontwikkeling van de sportertjes dat ze vooral plezier en zelfvertrouwen ervaren.

Stress: begrijpen hoe het werkt helpt ermee om te gaan

Wat heb je nodig om een goede trainer-coach te zijn? Tal van boeken en opleidingen zijn daarvoor op te noemen. Daar is nu een heel interessant thema aan toegevoegd: 'Stress: over stressregulatie en coaching'.

Zo bestrijd je wisselende motivatie

Je team gemotiveerd houden tijdens een succesvol seizoen is vaak geen probleem. Maar niet ieder team rijgt de successen aan elkaar, en dat is vaak terug te zien aan de motivatie van sporters tijdens trainingen. De inzet is net wat minder, evenals de focus. Dit gaat ten koste van de energie, het plezier en de ontwikkeling van de sporters.

Topsport Topics Podcast - S2 - 1

Als onderdeel van Kenniscentrum Sport & Bewegen wil Topsport Topics de prestaties in de (top)sport bevorderen door nieuwe wetenschappelijke informatie zo snel mogelijk beschikbaar te maken voor de sportpraktijk en door vragen uit de nationale topsportprogramma’s van wetenschappelijk gefundeerde antwoorden te voorzien. Als partner van NLcoach verzorgt zij met regelmaat artikelen en nieuwsberichten op de website en in het magazine NLCOACH. Dit keer een podcast over technologie voor de Paralympische sporter.

STRESS - Over stressregulatie en coaching

In dit boek nemen Gijs Visser en Laura Jonker je mee in wat het verschil is tussen druk en stress, hoe stress ontstaat en wat je als coach kunt doen om jouw sporters te leren stress te herkennen en ermee om te gaan. Een aanrader voor elke coach die met sporters werkt en voor coaches in andere vakgebieden die sportminded zijn.

Technische vaardigheden trainen: streven naar de 'ideale uitvoering'?

Kijk eens naar beelden van vijf verschillende wereldtoppers in je eigen sport. Als je ze vergelijkt op een willekeurig gekozen technisch onderdeel is de kans groot dat je evenveel verschillen als overeenkomsten zal ontdekken in de manier waarop zij de beweging uitvoeren. Waarom besteden we als trainers dan zoveel tijd en energie aan het trainen op één ‘ideale’ technische uitvoering?