Basisprincipes coachen

Echt ruimte geven voor wat je sporter denkt en voelt

De sporters die je begeleidt gaan in hun trainingen, wedstrijden en daarbuiten te maken hebben met lastige emoties en gedachten. Elke sporter wordt immers geconfronteerd met momenten van tegenslag, verlies en frustratie. Hoe ga je daar als trainer-coach mee om? Het pleidooi: geef echt ruimte voor wat een sporter ervaart. Maar hoe doe je dat?

Zes tips om het seizoen met je team goed te starten

Eindelijk is het dan zover: de Olympische Spelen zijn begonnen. Terwijl je de verschillende Nederlandse sporters en teams in actie ziet, is het slim om alvast na te denken over hoe je met jouw sporters het nieuwe seizoen wil gaat starten. Ook al weten we nog niet precies hoe dat er straks gaat uitzien (i.v.m. Corona-maatregelen), waar je als coach wel controle over hebt, is jouw team een goede start geven.

“Verandering in het turnen is mogelijk, maar niet makkelijk”

“Bij elke andere coach was ik al lang gestopt. Bij Aimee ging het lang vooral om de fun.” Het zijn de woorden van Simone Biles, de meest succesvolle turnster aller tijden met vier keer olympisch goud en negentien wereldtitels. Aimee is Aimee Boorman, haar voormalige trainster die sinds het succes van Biles wereldwijd bekendstaat om haar kindvriendelijke aanpak. Tot aan de Olympische Spelen is ze assistent-bondscoach van het Nederlands team.

Voetbaltalent is onder 12 jaar moeilijk te herkennen

Veel scouts die voetballers onder de 12 jaar beoordelen, denken niet dat ze toekomstige profvoetballers op die leeftijd kunnen herkennen. Scouts geven aan dat ze pas van een speler op bijna 14-jarige leeftijd kunnen inschatten of die deze potentie heeft. Dat blijkt uit recent Gronings onderzoek naar hoe scouts voetbaltalent herkennen.

Een laat tegendoelpunt?

Op 13 juni speelde Nederland de eerste EK-wedstrijd tegen Oekraïne. In deze wedstrijd vielen drie van de vijf doelpunten in de laatste 15 minuten. Dat is niet ongewoon. Het komt vaker voor dat in het laatste kwartier van de wedstrijd nog meerdere doelpunten vallen. Onderzoek laat zien dat in deze laatste periode over het algemeen meer doelpunten worden gescoord dan in de periodes daarvoor.

Moe of te moe?

Een beetje spierpijn en vermoeidheid na het sporten is niet erg, dat zijn hele functionele reacties van het lichaam. Maar wanneer een sporter enorm veel spierpijn heeft, voortdurend moe is en geen zin meer heeft om te sporten kan het zijn dat hij of zij overtraind is. Wanneer is moe te moe?

Zeer geslaagde webinar van Athletic Skills Model voor voetbaltrainers

Woensdag 21 april verzorgde de ASM Academy voor de Vakbond Voetbal Oefenmeesters Nederland (VVON) de webinar ‘Sporten hebben meer gemeen dan ze verschillen’. Ruim 460 enthousiaste voetbaltrainers klokten online in om meer te horen over het Athletic Skills Model (ASM) en de toepassing ervan in de voetbalwereld. Door de positieve resultaten van de afsluitende enquête kan worden teruggekeken op een geslaagde kennismaking.

Aan de slag met 'Coaching en Beïnvloeding'

"Het begeleiden van (top)sporters vergt mensenkennis", zegt Dirk Marcellis. "Wat je als trainer-coach wil doen, is je sporters helpen zichzelf zo goed mogelijk te leren kennen, zodat ze vervolgens hun gedrag kunnen managen." 'Gezond prestatiegedrag ontwikkelen', noemt men dat bij de Talentenacademie.

Onderzoeksproject en symposium Training for Excellence: leer zo effectief mogelijk trainen!

Structureel tot de top 10 beste sportlanden ter wereld behoren. Dat is de ambitie van Nederland. Ook in de podiumkunsten zoals muziek en dans willen we wedijveren met de wereldtop. Nederland blijft echter een klein land met beperkte middelen. Daarom zet het onderzoeksproject Training for Excellence in op het ontwikkelen van kwalitatief hoogwaardige trainingen. Met als doel om met minder geld en minder uren toch het maximale rendement halen, zonder blessures die vaak op de loer liggen.

Teamdoelen stellen: lessen uit het Nieuw-Zeelandse toprugby

Sporters die vertrouwen hebben in hun eigen kunnen, presteren over het algemeen beter. Ze stellen uitdagender doelen, twijfelen minder en zijn meer gefocust. Ditzelfde geldt ook voor teams: hoe groter het vertrouwen van de teamleden in de capaciteiten van het team als geheel, hoe beter het team presteert.

Plezier en zelfvertrouwen als basis voor de jeugdtraining

Natuurlijk, als trainer-coach ben je er ook om de jeugd technische en tactische vaardigheden bij te brengen. Maar het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk het is voor de ontwikkeling van de sportertjes dat ze vooral plezier en zelfvertrouwen ervaren.

Stress: begrijpen hoe het werkt helpt ermee om te gaan

Wat heb je nodig om een goede trainer-coach te zijn? Tal van boeken en opleidingen zijn daarvoor op te noemen. Daar is nu een heel interessant thema aan toegevoegd: 'Stress: over stressregulatie en coaching'.

Zo bestrijd je wisselende motivatie

Je team gemotiveerd houden tijdens een succesvol seizoen is vaak geen probleem. Maar niet ieder team rijgt de successen aan elkaar, en dat is vaak terug te zien aan de motivatie van sporters tijdens trainingen. De inzet is net wat minder, evenals de focus. Dit gaat ten koste van de energie, het plezier en de ontwikkeling van de sporters.

Technische vaardigheden trainen: streven naar de 'ideale uitvoering'?

Kijk eens naar beelden van vijf verschillende wereldtoppers in je eigen sport. Als je ze vergelijkt op een willekeurig gekozen technisch onderdeel is de kans groot dat je evenveel verschillen als overeenkomsten zal ontdekken in de manier waarop zij de beweging uitvoeren. Waarom besteden we als trainers dan zoveel tijd en energie aan het trainen op één ‘ideale’ technische uitvoering?

In drie stappen bouwen aan een excellent begeleidingsteam

Veel sportteams en groepen sporters binnen RTC’s (denk aan sportklimmen, judo en turnen), hebben een handvol experts om zich heen. Dit begeleidingsteam bestaat vaak uit enkele coaches, een fysiotherapeut, een sportpsycholoog, een fysiektrainer en/of een teammanager. Alle aandacht en energie van dit begeleidingsteam gaat (uiteraard, zul je misschien denken) uit naar de groep sporters. Met de gedachte: ‘Full focus op de groep, zodat zij optimaal kunnen presteren.’

“Mentale factoren bij sport en presteren zijn helemaal niet zo mysterieus”

De eerste hoogleraar sportpsychologie van Nederland, Nico W. van Yperen, deelt sinds eind 2016 zijn ervaringen in blogs op www.SportScience.blog. Nu is er ook een boek van zijn hand: ‘Focus, vertrouwen en veerkracht en andere mentale aspecten van sport en presteren.’ “Het boek kan als naslagwerk dienen, maar tevens ondersteuning zijn bij een losstaande situatie.”